آخرین اخبار
کد مطلب: 125060
54 درصد از وسعت چهارمحال و بختياري با خشکسالي شديد روبروست
تاریخ انتشار : 1396/04/14 08:25:45
نمایش : 1679
مديرکل هواشناسي چهارمحال و بختياري گفت: 54 درصد از يک ميليون و 641 هزار هکتار وسعت اين استان با خشکسالي شديد روبروست که عزم مسئولان را در توجه به پروژه هاي آبي و در عين حال حفظ منابع و آب هاي زيرزميني مي طلبد.
به گزارش  خبرنگار سلام لردگان؛ شاهرخ پارسا روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: 87 درصد از مساحت چهارمحال و بختياري با خشکسالي مواجه مي باشد، اما 54 درصد آن شديد است.

وي با بيان استيلاي 10 ساله پديده خشکسالي در چهارمحال و بختياري اظهار کرد: سال زراعي جاري (مهرماه 95 تا شهريورماه 96) درحالي آغاز شده که ميزان بارش ها با 40 روز تاخير مواجه بوده است.
پارسا، کاهش ميانگين بارش ها در استان را اينک تا 824 ميليمتر عنوان کرد و ادامه داد: اين رقم بيانگر آن است که از نظر بارش ها به ميزان 1.5 سال با کاهش بارش مواجه هستيم.
وي بيان کرد: اين رقم درحالي است که در ايستگاه پربارش کوهرنگ که به نوعي سرچشمه سه رودخانه مهم کارون، زاينده رود و بخشي از دز به شمار مي رود ميزان بارش ها با کمبود 2 برابر ميانگين يکساله است.
پارسا تصريح کرد: وضعيت خشکسالي در چهارمحال و بختياري به حدي نگران کننده است که کاهش بارش در سال زراعي جاري (مهر 95 تا تيرماه 96) نسبت به ميانگين بلندمدت دوره مشابه 15درصد و در برخي ايستگاه هاي هواشناسي نظير مالخليفه لردگان 30 درصد گزارش شده است، درحالي که اين رقم در کشور حدود 9 درصد است.
وي با بيان کاهش سطح ايستابي (دسترسي به آب در منابع زيرزميني) به ميزان 30 متر ادامه داد: با توجه به تغيير بارش ها از برف به باران، کاهش ماندگاري برف در استان، بارش سيلابي باران در برخي مناطق و خروج روانآب ها از استان، افزايش 2 تا 3 درجه اي هوا و افزايش سرعت باد، نياز به مديريت مصرف آب و استفاده از آب هاي سطحي به جاي منابع زيرزميني به شدت احساس مي شود.
به گزارش ايرنا، ميانگين وزني سال زراعي جاري استان 503 ميليمتر بارندگي را نشان مي دهد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش 2 درصدي و نسبت به سال زراعي با کاهش 15درصدي مواجه است.
چهارمحال و بختياري در گذشته تامين کننده حدود 10 درصد از آب مورد نياز کشور بخصوص در فلات مرکزي بود، اما اين رقم اينک به 6 درصد کاهش يافته است.
خبرنگار:خاطره حسين زاده**انتشار: جهانبخش صفري
7363/6021

 

 
انتهاي پيام /*
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس